Treści programowe:
- Podstawy prawne doradztwa zawodowego.
- Aspekty psychologiczne w doradztwie zawodowym.
- Metody i narzędzia stosowane w pracy doradczej.
- Indywidualne doradztwo zawodowe – rozmowa doradcza i bilans kompetencji.
- Grupowe doradztwo zawodowe.
- Współczesny rynek pracy i kompetencje przyszłości.
- Praca na zasobach i planowanie rozwoju.
- Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.
- Coaching jako efektywna metoda rozwoju kompetencji.
- Narzędzia coachingowe w pracy doradcy.
- Praca szkolnego doradcy zawodowego.
- Rekrutacja i selekcja kandydatów do pracy.
- Specyfika pracy doradczej z wybranymi grupami (osoby niepełnosprawne, osoby bezrobotne, zagrożonymi wykluczeniem społeczno-zawodowym).
- Wielokulturowość w doradztwie zawodowym.
- Kreatywne metody prowadzenia zajęć (w tym m.in. myślenie wizualne).
- Innowacje w doradztwie zawodowym.
- Etyka doradcy zawodowego.
- Rozwój własnej praktyki doradczej.
- Trening osobisty.
- Praktyki doradcze i superwizja
ORGANIZACJA STUDIÓW:
- Czas trwania: studia trzysemestralne, początek: styczeń 2020 r., zakończenie: grudzień 2020 r.
- Zajęcia stacjonarne odbywać się będą jeden raz w miesiącu, w trybie weekendowym
- w Warszawie (po zebraniu grupy możliwość organizacji również w siedzibie w Łodzi), pozostałe zajęcia prowadzone on-line
- Studia kończą się zaliczeniem. Na zaliczenie każdy słuchacz przygotowuje autorski scenariusz pracy z grupą/ lub scenariusz rozmowy indywidualnej, który przedstawia na forum w postaci próbki pracy.
- Absolwenci studiów otrzymują świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych
- o specjalności „Doradztwo edukacyjne i zawodowe z elementami coachingu.”
ZASADY PRZYJĘĆ NA STUDIA:
Wymagane dokumenty:
- Zgłoszenie i kwestionariusz osobowy, 2 zdjęcia
- dyplom ukończenia studiów wyższych (w miarę wolnych miejsc, w studiach mogą uczestniczyć studenci ostatniego roku studiów I stopnia – świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zostanie wydane po otrzymaniu dyplomu)
- kopia dowodu wpłaty na konto
- opłata za Studia: 3800 zł jednorazowo lub 4000 zł w dwóch ratach semestralnych po 2000 zł lub 4500 zł w 12 ratach po 375 zł
Uwaga! nauczyciele mogą ubiegać się o refundację poniesionych kosztów przez właściwe organy prowadzące szkoły.
Doradztwo edukacyjnei zawodowez elementamicoachingu.
STUDIA PODYPLOMOWE
Cel studiów: Przygotowanie profesjonalnych doradców zawodowych do indywidualnej i grupowej pracy z klientem.
Adresaci: Uczestnikiem/-niczką podyplomowych studiów może być każda osoba, która posiada wyższe wykształcenie (I i II stopnia) o dowolnym profilu, lubi udzielać pomocy i wsparcia innym, jest zainteresowana własnym rozwojem osobistym i rozszerzeniem swoich kwalifikacji zawodowych.
To propozycja dla osób szukających zatrudnienia w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, organizacjach pozarządowych, agencjach doradztwa personalnego, urzędach pracy i innych instytucjach rynku pracy, jednostkach pomocy społecznej, akademickich biurach karier, w działach HR różnych instytucji, w firmach szkoleniowych, jednostkach realizujących projekty aktywizacji zawodowej.
Opis zakładanych programowych efektów kształcenia absolwenta w zakresie:
Wiedzy:
- zna koncepcje psychologiczne i rozwoju zawodowego człowieka,
- posiada wiedzę o źródłach i miejscu doradztwa edukacyjno-zawodowego w systemie nauk,
- ma wiedzę o podstawach diagnozy psychologicznej i zasadach interpretacji wyników testowych,
- zna zasady prowadzenia diagnozy dla różnych celów doradczych oraz obszary diagnozy edukacyjno-zawodowej,
- zna etyczne i prawne uwarunkowania postępowania diagnostycznego
- w doradztwie edukacyjno-zawodowym,
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym,
- ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych,
- i rozwoju zawodowego,
- ma wiedzę na temat uwarunkowań wyboru zawodu,
- rozróżnia podejścia w pracy z klientem: doradztwo, terapia, coaching, tutoring, mentoring, trening,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów edukacyjnych mających wpływ na konstruowanie kariery edukacyjno-zawodowej,
Umiejętności:
- umie wyszukiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł,
- potrafi wyjaśnić funkcjonowanie psychospołeczne osoby na podstawie zastosowania odpowiednich koncepcji rozwoju zawodowego oraz wykorzystać tę wiedzę,
- potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego oraz zaplanować i przeprowadzić badania, a także zinterpretować uzyskane rezultaty,
- potrafi wybrać obszar postępowania diagnostycznego i postdiagnostycznego dla różnych typów klientów,
- potrafi przeprowadzić rozmowę diagnostyczną w celu określenia tych potrzeb,
- potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole,
- posiada umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk społecznych oraz interpretowania ich z punktu widzenia potrzeb klienta,
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w codziennej praktyce doradztwa,
- potrafi skutecznie udzielać pomocy w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- potrafi planować i prowadzić zajęcie grupowe,
- potrafi gromadzić, aktualizować i udostępniać informacje edukacyjne
- i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia,
- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi,
- ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów
- i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danego problemu sposób postępowania,
- potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych,
- potrafi kierować własnym rozwojem,
- potrafi inspirować uczestników procesów doradczych oraz wspierać ich samodzielność
- w zdobywaniu wiedzy, a także zachęcać do działań na rzecz uczenia się przez całe życie,
Kompetencji społecznych i personalnych:
- potrafi nawiązać relację z klientem oraz z grupą,
- potrafi nawiązać kontakt i współpracować z różnymi grupami społecznymi,
- w odmiennych warunkach środowiskowych,
- potrafi nawiązać kontakt i współpracować ze specjalistami reprezentującymi różne specjalności w zakresie działań diagnostycznych i pomocowych,
- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych,
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce doradczej,
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki,
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego,
- poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań.
- ma postawę proaktywną i potrafi wzbudzić ją u klientów.